كواليس الساعات الأخيرة في حياة شريف بدر الدين مؤلف "مفترق طرق" يرويها صديقه المقرب

شريف بدر الدين - الصورة من حسابه على فيس بوك
كشف السيناريست وائل حمدي، كواليس الساعات الأخيرة في حياة صديقه المقرب السيناريست شريف بدر الدين، الذي وافته المنية صباح أمس الأربعاء 17 يوليو، بشكلٍ مفاجئ، حيث تعاونا في كثيرٍ من الأعمال، كان آخرها مسلسل "مفترق طرق" الذي يُعرض عبر منصة "شاهد" حالياً، ومن بطولة الثنائي هند صبري وإياد نصار.

شريف لم يشتكِ يوماً من مشكلة صحية

وكتب وائل حمدي، عبر حسابه على منصة "إكس"، "إمبارح الساعة اتناشر بالليل بعتله ميم عن المسلسل، ونمت.. صحيت لاقيته رادد عليا بضحكة الساعة اتنين بالليل.. وعلى الواتس آب برضه لاقيت حد باعت لي بيسأل (هو شريف مات بجد؟!) فطبعاً أنا استرجعت كل اللي اعرفهم واسمهم شريف، إلا شريف بدر الدين!"، متابعاً "شريف أصغر منّي بخمس سنين.. وعمره ما اشتكى من حاجة يعني.. أقصد صحياً، بس قلق الفجر صدره بيوجعه ووقع.. بس كده.. الحمد لله.. اللهم لا اعتراض!".

ابنته الكبرى لم تتجاوز 12 عاماً

وتابع "لما باتفرج على حاجة كاتبينها سوا، عمري ما أميز مين اللي اقترح الجملة دي أو مين اللي فكر في التفصيلة دي! بعرف أميز في أوقات كتير على فكرة مع كتّاب أصدقاء تانيين، بس مع شريف خلاص بقينا بنفكر زي بعض في أغلب الحاجات!.. ربنا يرحمه، ويصبر مامته وأخواته وبناته.. ادعوا لبناته.. الكبار عندهم اتناشر سنة والصغيرة ست سنين، اتولدت قبل وفاة مامتهم بشهر! طب يعني إيه الوضع ده؟! الحمدلله اللهم لا اعتراض!".

توقع ردود فعل الجمهور تجاه "مفترق طرق" في وقتٍ مبكر

وأضاف "المسلسل اللي بيتعرض دلوقتي، كتبنا الپايلوت بتاعته من ست سنين! وخلصنا شغل فيه من تلات سنين ونص، ولما اتأخر قوي في التنفيذ وبعدين في العرض كنت مسقطه من حساباتي تماماً، وشريف اللي كان متلهف لعرضه دايماً وعنده يقين أن الناس هاتحبه قوي.. وفعلاً لما اتعرض نجح والناس حبته وشريف فرح بالنجاح، وقاللي (مش قلت لك؟!).. قالها كذا مرة في آخر كام مكالمة.. الحمد لله اللهم لا اعتراض!"، مضيفاً "كنت لسه بفكر قريب إن ربنا منّ عليّ بنعم كتير قوي السنة دي، ونجاحات ورا بعض، وبحمده، بس طبعاً لازم يبقى فيه قلم كده وإلا الدنيا ماتبقاش دنيا.. الحمد لله اللهم لا اعتراض!".

"مفترق طرق" آخر أعمال المؤلف الراحل

السيناريست شريف بدر الدين رحل عن عالمنا في الوقت الذي يُعرض فيه آخر أعماله الدرامية، مسلسل "مفترق طرق" على منصة shahid الذي عرض بعد سلسلة من التأجيلات، حيث تم الانتهاء من تصوير العمل منذ عامين وتأجل عرضه.
مسلسل "مفترق طرق" مكوّن من 45 حلقة، وبطولة: هند صبري، إياد نصار، ماجد المصري، جومانا مراد، نهى عابدين، هدى المفتي، علي الطيب، مؤمن نور، فرح يوسف، ليلى عزالعرب، أميرة العايدي، جودي مسعود، محمد أبوداود، وعدد من ضيوف الشرف خلال الحلقات. والعمل من تأليف شريف بدرالدين ووائل حمدى مع فريق كتابة، وإخراج أحمد خالد موسى.

منْ هو شريف بدر الدين؟

شريف بدر الدين هو سيناريست ومؤلف سينمائي، ولد 26 يناير 1979، وتخرج بكلية التجارة شعبة المحاسبة عام 2001 وحصل على بكالوريوس المعهد العالي للسينما قسم السيناريو عام 2006 بتقدير جيد جداً. شارك في كتابة وتأليف عدد كبير من المسلسلات التليفزيونية، ومن المسلسلات التي شارك فيها: تامر وشوقية، العيادة، الباب في الباب، بسنت وياسطي، شبر مية، طلعت روحي وهبة رجل الغراب الذي يُعد أشهر أعماله.
لمشاهدة أجمل صور المشاهير زوروا «إنستغرام سيدتي».
وللاطلاع على فيديوغراف المشاهير زوروا «تيك توك سيدتي».
ويمكنكم متابعة آخر أخبار النجوم عبر «تويتر» «سيدتي فن».